Sekelskifte

 
 
Jag vet inte hur länge jag trånat efter att tassa runt i en vacker sekelskifteslägenhet..
 
 
Jag har bott i en för några år sedan men på grund av ytbrist, balkongbrist och ett för litet badrum för vår stora familj så valde vi att flytta till 60-tal, vilket är en heelt annan grej.
 
Lägenhetspriserna har rusat iväg så just nu känns en äldre lägenhet för långt borta för att tråna efter. Man kan ju alltid drömma sig bort och det gör jag ibland på nätet och i tidningar såklart. 
Inte så konstigt att de flesta människor trånar efter sekelskifte då allt fint så som snygga möbler, produkt/ varumärkeslanseringar, nästan alltid exponeras i just sekelskifte.
Vi lär oss att referera till sekelskifte som något lyxigt.
De objekt som är till salu och de hemmareportage som får mycket uppmärksamhet och snurrar runt på bloggar är ju också sekelskifte.
Grunden till drömmen om äldre lägenheter ligger ju såklart i att de bär på en historia och att man liksom inte kan bygga det på nytt. 
Det svåråtkomliga blir ju alltid lite extra åtråvärt. 
 
Jag brukade tänka så här de gånger jag förlorade budgivningar,
 
Det är väl ingen utmaning att inreda sekelskifte, ställ in en stol så blir det vackert!
Jag vill ha en utmaning att sätta tänderna i so give it to me!
 
och så blev det..
 
Jag har efter 4 år äntligen landat i min 60-talslägenhet, vilket jag aaaldrig trodde att jag skulle göra.
Klurigt för mig som attan!
Jag ville inte ha retromöbler, vilket annars är ett väldigt enkelt sätt att få till just 60-tal på.
Jag kunde inte ha kvar många av mina gamla möbler pga takhöjden! Dem gick helt enkelt inte in i vår nya lägenhet. (Paniken!!!)
Originalparketten var i för dåligt skick för att slipa, suck.. Ett rum för lite och ett smalt arbetskök. Låter detta tilltalande?
 
Jag kan lova att jag många gånger tänkt, vad fan har jag gjort!
Men när jag då kastat ett öga på mina tre barn som fick typ 100 meter till skolan i och med flytt, möjligheten att gå och plinga på hos en kompis utan att behöva planera in varje lekdejt en vecka i förväg etc, så har allt kännts lättare och som en lyx för dom = lyx för mig!
 
Renoveringen som vi befinner oss i just nu måste ta mej tusan vara den bästa vi gjort och planerat.
Vårt hem har fått nya skor och ett välmående innehåll, så nära lyx man kan komma!
 
Men sekelskifte I love you:)
 
 
 
 
 
 
 
Publicerat i Allmänt